donderdag 7 augustus - Reisverslag uit Pequeri, Brazilië van braziliegroep2014 - WaarBenJij.nu donderdag 7 augustus - Reisverslag uit Pequeri, Brazilië van braziliegroep2014 - WaarBenJij.nu

donderdag 7 augustus

Door: Grada

Blijf op de hoogte en volg braziliegroep2014

18 Augustus 2014 | Brazilië, Pequeri

Pedra Lisa (betekent schuine steen) er is in de 60 er jaren een stuk rots naar beneden gekomen en daarom heen is de favela ontstaan. Het schooltje in de sloppenwijk wordt opgeknapt. 's Ochtends worden we er naar toe gebracht. Zo'n 22 kinderen uit de favela zijn ingeschreven en komen hier voor onderwijs en o.a. dans, muziek en computerlessen. Op dit moment is het rustig de kinderen komen vanmiddag. De 2 docenten en de pedagogisch medewerker leggen ons uit wat de bedoeling is verder is er nog een tolk bij. Het gemis van het Portugees blijft een lastig struikelblok voor ons. Er is al verf en we gaan met veel enthousiasme aan de slag. Aan het eind van de middag zijn 3 muren omgetoverd met vrolijke afbeeldingen o.a. met de poppetjes van Remer. We genieten van de koude sinas en ruimen de boel weer op. Inmiddels zijn de kinderen aangekomen ze gaan naar de bovenverdieping. Ze krijgen zangles. De muziek is beneden hoorbaar het is gezellig. Het gebeurt ook dat de kinderen soms niet komen opdagen omdat ze er geen zin in hebben. Klinkt ook niet vreemd eigenlijk. Kinderen op de hele wereld zijn gelijk ze spelen en rennen achter elkaar aan en dat is ook wat je hier ziet. We gaan nog even bij hen kijken en zien dat er ongeveer 20 kinderen in het klasje zitten. Er is een verloting als de briefjes worden getrokken krijgen de winnaars een bijbel mee naar huis. In 2006 ben ik ook in Pedra Lisa geweest en het is herkenbaar behalve andere inwoners is er niet zoveel veranderd.
Om half 5 gaan we moe maar voldaan weer huiswaarts.