8 augustus naar Pedra Lysa, Rio - Reisverslag uit Pequeri, Brazilië van braziliegroep2014 - WaarBenJij.nu 8 augustus naar Pedra Lysa, Rio - Reisverslag uit Pequeri, Brazilië van braziliegroep2014 - WaarBenJij.nu

8 augustus naar Pedra Lysa, Rio

Door: Binny

Blijf op de hoogte en volg braziliegroep2014

11 Augustus 2014 | Brazilië, Pequeri

Vrijdagochtend met de tweede groep te voet naar de favela Pedra Lysa. Om in deze wijk te komen moet je door een smalle smerige, stinkende steeg van ongeveer tweehonderd meter lang. Vaak staat er voor deze steeg een politie wagen, deze dag niet. Wel lopen er s’ochtends al jongens met wapens die niet door ieder van ons opgemerkt worden.
Na nog een paar steegjes belanden we op een pleintje met een voetbalveld en een schooltje opgezet door Remer. In dat schooltje wordt bijles gegeven en worden allerhande activiteiten georganiseerd om de kinderen meer gevoel van eigenwaarde te geven zodat de stap naar de drugs en de bendes kleiner wordt.
Onze taak is om het kunstwerk van de groep van donderdag af te maken en nog een nieuwe tekening op een binnenmuur te zetten. Robby maakt met zijn artistieke talenten een prachtige tekening die de rest keurig inkleurt, al met al het recept voor een mooie muurschildering.
Als we ook nog een muur van het voetbalveld gaan sauzen verschijnen er ineens heel veel kinderen die allemaal mee willen schilderen. Van penseeltje tot roller, alles wordt gebruikt en ik weet niet wie er het meest genieten.
Op de terugweg zitten er in de steeg aan beide kanten drugsdealers, eentje zwaait er zelfs met iets wat op een granaat lijkt. De versperring voor de politie ligt al klaar en bij de ingang zitten een paar jongetjes van een jaar of twaalf als jongste bediendes van de drugsbende op wacht. Tussen dit al lopen mensen die van hun werk komen, boodschappen gaan doen, kinderen enz.. Opgelucht verlaten we zonder kleerscheuren de favela in de hoop iets te hebben betekent voor de kinderen.